Omslag en fragmenten uit: What is here is elsewhere, what is not here is nowhere |
Het werk van Fransje Killaars is geworteld in een traditie van colourfield painting en minimalisme. Killaars, schilder van origine, zocht naar een manier om kleur los te laten komen van het platte vlak. Na haar opleiding aan de Rijksacademie (1979-1984) werkte ze als assistent van de Amerikaanse kunstenaar Sol LeWitt, een van de grondleggers van de conceptuele kunst. Hij inspireerde haar tot het werken met kleur binnen een bestaande architectuur. Er is ook een duidelijke overeenkomst tussen het minimalistische werk van Lewitt en de uitbundige installaties van Killaars. Bij beide kunstenaars gaat het om werken waarvoor de ruimte als uitgangspunt wordt genomen, en waarbij kleur zeer bepalend is voor het inrichten van een architecturale omgeving.
fragment uit: What is here is elsewhere, what is not here is nowhere |
Het werk handelt over kleur en ruimte, symboliek van kleuren, materialen en andere culturen. Door de ongebruikelijke combinaties van kleur en materiaal ontregelt het werk de ruimte en de blik van de toeschouwer. Met veelkleurige tapijten, wandbedekking, stoffen en meubels creëert Killaars hele zinnelijke ruimtes, ruimtes 'van rust, harmonie en ongebreidelde genotzucht en tastzin'. De gebruikelijke afstand tussen kunst en toeschouwer bestaat niet meer, de toeschouwer moet het werk betasten, erop liggen en kan genieten van de door kleur vormgegeven ruimte. Natuurlijk was daar de idee dat je je kon begeven door een drie-dimensionaal schilderij dat overliep in de beeldhouwkunst met de subtiele vermenging van Westerse elementen en indiaanse. Felle acrylstroken met de kracht van colorfieldpaintings naast 'home made' weefdecoraties die in fragmenten de indiaanse volkskunst oproepen. En tegelijk kon een associatiestroom je van de harems van Delacroix naar de schetsen van Sonia Delaunay naar de abstracties van Elsworth Kelly voeren (bron: Lex ter Braak 1997).
Killaars gebruikt ook het boek als representatievorm voor haar werken. Een kunstenaarsboek heeft voor haar vele aspecten waarin zij haar kan uitdrukken. De vormgeving doet zij zelf en draagt bij tot hetgeen wat zij wilt vertellen. Haar karakteristieke stijl in relatie met het boek wordt zo goed uitgelegd en getoond. Een prachtig en treffend voorbeeld is What is here is elsewhere, what is not here is nowhere (Galerie de Expeditie Amsterdam 1997 en 1999 2nd editie, oplage 500). De omslag van het boek is omspannen met knalrose linnen. In dit boek zijn foto's van verschillende drie-dimensionale werken opgenomen. Tussen kleurrijke foto's zijn een aantal kleurige satijnen pagina's ingebonden. Een kunstenaarsboek dat zonder meer een een-op-een relatie schept tussen de kunstenaar en haar publiek.
Andere kunstenaarsboeken zijn:
Andere kunstenaarsboeken zijn:
- Voor Roy, Voor India, Printed in Madras (Amsterdam/Utrecht, Eigen publicatie/Centraal Museum, 1994 oplage 200 gen./ges.)
- STOFFEN STALEN SITS (leporello, Lakenhal Leiden 2002)
- PAPERBLANKET/Grid of Light (Eigen publicatie en Ice Plant, Amsterdam 2004)
- Vouwblad (MDS gallery, Miyake Issey Foundation, Tokyo 2004)
- Technicolor (Gemeentewerken Rotterdam 1996)
- Fransje Killaars (Badischer Kunstverein Karlsruhe, 2001)- STOFFEN STALEN SITS (leporello, Lakenhal Leiden 2002)
- PAPERBLANKET/Grid of Light (Eigen publicatie en Ice Plant, Amsterdam 2004)
- Vouwblad (MDS gallery, Miyake Issey Foundation, Tokyo 2004)