Fotograaf van een universele stad: Dieuwertje Komen


Omslag en binnenpagina Commonness (uitgevouwen)
Op talloze manieren wordt de stedelijke realiteit en zijn architectuur door fotografen in beeld gebracht, in opdracht en met hun autonome werk. Hoe draagt fotografie bij aan een bewustzijn over een dynamiek van een plek? Dieuwertje Komen (1979) is zo'n fotograaf. Een fotograaf van het stedelijk landschap. Haar foto's geven een inzicht in een hedendaagse stedelijke realiteit. Deze fotografie geeft haar de mogelijkheid plekken te verzamelen, te vergelijken, rangschikken en achteraf opnieuw te definiëren.

Haar uitgangspunt om naar een stad te gaan is altijd een persoonlijke nieuwsgierigheid naar de leefbaarheid van die specifieke stad en plek. De foto’s van Komen zijn een resultaat van haar wandelingen door verschillende steden en randgebieden van steden. Haar fotografische werk toont haar nieuwsgierigheid naar de herkomst en het gebruik van de stedelijke ruimte. Ze portretteert plaatsen aan de rand of tussen nieuwe stadscentra in die vaak weten te ontsnappen aan grote stedelijke metamorfoses. Komen isoleert deze plekken en rangschik ze naderhand in een serie. Op deze manier worden de plekken als een scène uit een wandeling. Een wandeling die steeds anders loopt en niet meer noodzakelijk verbonden is aan een specifieke stad, maar eerder gekenmerkt wordt door haar ontmoetingen in een stad en haar verbazing over de constructie van de stedelijkheid.

In 2009 bezocht Komen vijf middelgrote Europese steden: Bordeaux, Kosice, Pilzn, Mons en Mechelen. Al deze steden hebben de ambitie hebben om Culturele Hoofdstad van Europa te worden. In deze serie gaat Komen specifiek op zoek naar de identiteit van de Europese stad en de veranderingen in het hedendaagse 'stedelijke' landschap van Europa. Haar concentratie ligt in deze serie niet alleen op structuur van de stad maar tevens kijkt ze naar de overgang en de confrontatie tussen natuur en stedelijkheid. Een focus op het uitdijende gebied van een stad. Komen rangschikt haar foto’s van de verschillende steden op willekeurige wijze. Er ontstaat hierdoor een soort wandeling "van buiten naar binnen" die steeds anders loopt en niet meer aan een specifieke stad is verbonden, maar verhaalt over een hedendaagse stedelijkheid van middelgrote Europese steden. Haar foto's maakt de kijker bewust van een dynamiek van een plek in een stad ongeacht welke. Een dialoog met een universele stad.

Bordeaux en Mechelen als een "universele" stad
Tijdens de tentoonstelling 'Concrete Dreams' in FOAM te Amsterdam in 2009 exposeerde Komen samen met Elian Somers foto's die hun visie geven op het stedelijke landschap. Komen toonde drie foto's uit de serie van 2009, waarvan zij twee specifiek naast elkaar had opgehangen. Een foto gemaakt in Bordeaux en een foto gemaakt in Mechelen. Komen: "Wat je voor mijn gevoel op de twee foto's ziet zijn bijna identieke plekken in die stad. Met een beetje fantasie kun je doorlopen van de ene straat naar de andere straat en krijg je het idee dat je op één plek staat" (luister op: radioprogramma De Avonden 2010). In de tentoonstelling toonde Komen ons een subjectieve ervaringswereld die de werkelijkheid overtreft. Als het ware betovert zij deze werkelijkheid en laat de rijkdom, maar ook de vervreemding zien.

Tijdens deze tentoonstelling verscheen een prachtige kunstenaarspublicatie "Commonness" (FW: Books 2009) met een losbladige tekstessay van architect Martino Tattara. Het is ontworpen door Hans Gremmen. Deze publicatie bestaat uit losse vellen foto's. De vellen zijn dubbelgevouwen tot boek. Voortbordurend op de willekeurige rangschikking van de verschillende steden. In deze publicatie begeleidt Komen de kijker vanuit haar subjectieve kijk door de stad. Eerst begint het met het uitzicht vanuit het landschap op Košice. Dan raak de kijker de draad kwijt. In welke stad zit ik nu? Hiermee begint de universele stad. Via een buitenwijk gaan we door naar het centrum om daarna de stad weer uit te lopen via een andere buitenwijk. De ogenschijnlijk grijze steden bieden verschillende lagen. Door de zichtbare dynamische constructie van hun stedelijkheid verdienen zij daarmee identiteit.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...