Bij Fotomania kwam Van der Stoks‘ passie voor het(kunstenaars)boek tot uiting met het samenstellen van een boekje (met overzichtswerk) van Paul den Hollander, in 1992. Van der Stok was toen student kunstgeschiedenis en was gevraagd een tekst te schrijven en samen met Den Hollander de beeldredactie te doen. Geen kunstenaarsboek pur sang, maar wel de eerste serieuze aangelenheid om keuzes te laten voortvloeien uit redactionele afwegingen (het eigenlijke editen). Kort daarop maakte Van der Stok voor Museum De Commanderie van St. Jan te Nijmegen (nu de Valkhof) de tentoonstelling ‘Vrij Spel’ met 8 Nederlandse fotografen die hij belangrijk vond voor het tijdvak 1970-1990.
Voor Van der Stok kent pure schoonheid twee gedaanten: direct aansprekende schoonheid in de zin van esthetiek (zijn gevoeligheden in de omgeving waarin hij leeft heeft alles te maken met een zekere schoonheidsbeleving) en in indirecte zin, bijvoorbeeld bij de manier waarop conceptuele kunst indirect een schoonheidsbeleving met zich meebrengt als idee of begrip. “Ik hang geen stijl of stroming aan, maar ben het meest gesteld op die kunstuitingen die sterk georiënteerd zijn op reflectie en beschouwelijkheid, ter verscherping van het (kritisch) bewustzijn en het zelfbewustzijn”.
Bij meerdere publicaties waarbij Van der Stok is betrokken werd gevonden beeld of archiefbeeld uit zijn oorspronkelijke context gehaald en in een nieuwe context en beeldvorm geplaatst. In Nederland zijn we in een betrekkelijk vroeg stadium aangehaakt bij internationale ontwikkelingen rondom found-footage. Volgens Van der Stok speelt die belangstelling vanaf het begin van de jaren negentig, met kunstenaars/fotografen Hans-Peter Feldmann, Julian Germain, Larry Sultan, Joachim Schmid en Richard Prince - om er een paar te noemen. Wellicht in Nederland aangezwengeld door Aarsman en Van der Meer en mede dankzij aandacht vanuit de fotografieafdeling van de Rietveld Academie voor Gerard Fieret, To Sang e.a. (de belangstelling voor amateurfotografie, de snapshot, de ‘vernacular’). hebben we in retrospectief bezien zeker wel wat aangezwengeld en bijgedragen aan internationale ontwikkelingen”.
Reader "the past in the present" Samenstelling: Frank van der Stok (uitgave: AKV St. Joost) |
Volgens Van der Stok heeft Nederland drie belangrijke karakteristieken binnen de kunstwereld: een bijzondere documentaire traditie, een onderscheidende vormgevingscultuur en een gunstig subsidieklimaat. Denk aan Ed van der Elsken of aan de andere kant Cas Oorthuys. In de vormgeving natuurlijk Piet Zwart en Paul Schuitema, Wim Crouwel, Karel Martens, Jan van Toorn, Irma Boom en Mevis & Van Deursen. Van der Stok: “Ik weet dat bij het Mondriaan Fonds stemmen waren opgegaan om na de afschaffing van de publicatiesubsidies eventueel fotografen daarvan uit te zonderen. Vooral de ‘verhalenvertellers’ onder de fotografen (die ook geen podium meer hebben via de gedrukte media, omdat die te kort van stof zijn en te vluchtig) hebben veel baat bij een specifieke editing, vanwege het vaak seriematige karakter van hun reportages of anders wel vanwege de redactionele wijze waarop beeld, tekst en vormgeving optimaal bij elkaar komen en alleen op deze wijze hun verhaal kunnen vertellen”.
Twee voorbeelden van documentaire fotografie waarbij Van der Stok als redacteur en producent heeft opgetreden zijn ‘Broedplaats’ van Paul Bogaers, en ‘Shelter’ van Henk Wildschut. ‘Shelter’ is sociaal geëngageerde documentaire fotografie met een kunstzinnige inslag. ‘Broedplaats’ is kunstzinnige fotografie met een documentaire inslag. Maar bij beide boeken is veel te zeggen over de rol van concept, editing en vormgeving die beide boeken een belangrijke toegevoegde waarde verleent. Voor Van der Stok is goede documentaire een kwestie van uitgesproken auteurschap, waarbij een interessante invalshoek en zienswijze het onderwerp op een betekenisvolle manier uitdiept en in perspectief plaatst.
Van der Stok ziet een publicatie als een voorbeeldige manier om het (project)werk van een kunstenaar op een samenhangende manier naar buiten te brengen. De kracht van het boek is een sterk gecondenseerde vorm van presentatie. Een boek vraagt vanwege haar verdichting, haar zorgvuldigheid en (sequentiële) ordeningscriteria om zoveel zorg, toewijding en aandacht dat het een bijzonder creatief ontwikkelingsproces is. Bovendien heeft een boek substantie: inhoud van enige omvang, diepgang en samenhang. Van der Stok: “Je kunt het tot op zekere hoogte afzetten tegen de tentoonstellingspraktijk, die kortdurend, kostenverslindend, eenmalig en locatiegebonden is, en in die zin aanmerkelijk vluchtiger is. Het gevoel van ‘voorbijgaande aard’ hangt niet aan een boek: die kun je altijd onder je (eigen) ideale omstandigheden tevoorschijn pakken en van voren naar achter lezen en van achter weer naar voren. Om maar te zwijgen over de rol van een tekstbijdrage of de toegevoegde waarde van de vormgeving, die je lang niet altijd bij een tentoonstelling hebt. Ruimtelijk werk en/of audiovisueel werk daarentegen kan soms niet altijd goed overkomen in boekvorm, hoewel ook daar e.e.a van voelbaar is te maken”.
Van der Stok is vooral een editor. Een editor is iemand die verantwoordelijk is voor de verwerking, bewerking en/of samenstelling van beeld- en/of geluidsmateriaal tot een product dat geschikt is voor publicatie. Volgens Van der Stok vraagt elke creatieve schepping om redactie. “Er zijn zeer weinigen in staat om zich aan een te subjectieve kijk op de dingen te onttrekken. Het is zoiets als blind staren. Ik kan op geen enkele manier precies aangeven wat redactie plegen precies inhoudt, maar laten we zeggen, de gave om dingen op te merken, (kritisch) uiteen te kunnen zetten, en vervolgens te kunnen omzetten in de vorm van een weloverwogen, kritisch en constructief advies. Maar dat is deel van een heel delicaat samenwerkingsproces, waarbij de maker en de vormgever goed moeten kunnen omgaan met opbouwende kritiek, of de argumentatie om een voorgestelde edit of sequencing op een bepaalde manier te doen, te begrijpen. En omgedraaid moet ik dat - als klankbord - ook weer zijn. Maar als de kunstenaar niet ervoor openstaat ‘to kill his darlings’ omwille van de samenhang, is dat al problematisch. En goed editen betekent ook met nadruk niet een ‘consensus vinden’, maar een heel goed te motiveren edit beiden volledig kunnen onderschrijven en legitimeren. Elke rotte appel valt op. Alles moet goed zijn en alles moet kloppen. In een boek met 50 beelden, waar er één niet goed werkt heb je al een verlies van 10% te pakken - bij wijze van spreken. Het is altijd én én. Veel makers kunnen blijven steken in het enthousiasme voor een inhoudelijk idee, maar hebben onvoldoende nagedacht over de vorm, waarin die inhoud verpakt moet worden. Het gaat om die versterkende toegevoegde waarde; én én. Nogmaals: een goed boek bestaat bij de gratie van het weloverwogen maken van keuzes op alle niveaus, die allemaal op de best mogelijke manier op elkaar moeten inwerken. Het klinkt als een open deur, dat is het ook, maar het klopt het wel!”
De combinatie (beeld)editor en producent is in Nederland niet zo’n veel voorkomende rol. De dubbelrol redactie/productie dekt volgens Van der Stok nog altijd onvoldoende de lading, maar geeft volgens hem wel het beste aan wat het nu ongeveer is. Het is de verwevenheid van inhoud en vorm die een belangrijke meerwaarde heeft voor een met aandacht, zorg en toewijding samengesteld boek. De betrokkenheid is dus ‘all-round’; zowel zakelijk als inhoudelijk in wisselende verhoudingen en altijd in nauwe samenspraak met maker, ontwerper en (in mindere mate) met de uitgever. In het kader hiervan geeft Van der Stok ter verduidelijking een opsomming van wat hij zoal doet:
- discussiëren over de vraag of het project ‘boekwaardig’ is (bijstelling vaak nodig)
- concept, redactionele opzet en een format bedenken in lijn met de aard en
uitgangspunten van het werk
- een uitgeefplan ontwikkelen
- een longlist met uitgevers opstellen, onderzoek doen naar wat de shortlist wordt
- een shortlist uitgevers benaderen, net zo lang tot de geschikte is gestrikt
- idem dito voor wat betreft de vormgever
- subsidieaanvragen (helpen) schrijven, redigeren, aanscherpen
- de bijbehorende calculaties opstellen en uitwerken
- optreden als beeldredacteur
- optreden als tekstredacteur
- optreden als begeleider, aanjager en coördinator
- nevenactiviteiten bedenken/opzetten voor rondom de boekpresentatie
- tekst schrijven (voorwoord, persbericht etc.)
- nazorg
“Deze rol zie je bijna nergens voorkomen, in ieder geval niet zozeer de
combinatierol. In die zin denk ik in deze gevallen een katalyserende sleutelrol
te hebben, omdat anders dingen niet tot stand zouden zijn gekomen, of in ieder
geval niet met die ‘meerwaarde’... Waarom? Omdat de ‘gap’ tussen uitgever en kunstenaar
te groot is, dan ben ik als redacteur/producent tegelijk initiatiefnemer die
als een bemiddelaar matched en alle processen optimaliseert”. Ik zie dat de
tandem vormgever - maker niet per se altijd het optimale resultaat oplevert,
zowel in proces als in eindresultaat.
Een boek heeft voor Van der Stok pas iets substantieels als het uitnodigt
om je er keer op keer in te willen verdiepen. Als de lagen, relaties en
dwarsverbanden zich niet zomaar prijsgeven als in ‘what you see is what you
get’. Als inhoudelijkheden zich telkens weer als nieuw aan je kunnen aandienen
wanneer je het boek openslaat. Als er een vorm van onderzoek en experiment uit
spreekt, waarvan de werking altijd weer tot nieuwe invalshoeken, verbanden of
inzichten leidt. Als de meerduidigheid regeert. Noem het een vorm van geslaagd
essayisme.
Fragment uit: "Haphazard" |
In het kunstenaarsboek ’Shelter’ van Henk Wildschut, is de ambivalentie, zo
niet de vertwijfeling van de maker zelf in het boek prachtig tot uitdrukking
gebracht: de schoonheid van de shelters in strijd met het humanitaire conflict
dat eraan ten grondslag ligt. Dat zijn moreel lastig te verenigen begrippen:
esthetiek vs. engagement.
Uitgevouwen omslag "Shelter" |
Volgens Van der Stok is ‘Haphazard’ ook een typisch kunstenaarsboek. Er is
begonnen met een stapeltje schimmige en ‘poor quality’ snapshots, die Ellert
Haitjema had gemaakt van provisorische gebruiksvoorwerpen in de wijde zone
rondom de Mediterranee. In eerste instantie was er niet van een boek uitgegaan,
maar dat is het uiteindelijk toch geworden. Een boek met meerdere
(‘conceptuele’) belevingslagen: de provisorische gebruiksvoorwerpen, de mix met
sculpturen van Ellert en ook nog met een interventielaag eraan toegevoegd
(bewerkte foto’s). Door te kiezen voor een bijzondere format (het Indiase kasboek
in rolvorm, zonder rug) en door beelden van verschillende grootheden door
elkaar heen te groeperen op vorm, functie en inhoud - per spread, maar ook in
een vloeiende sequentie - kwam het boekproject na drie jaar vallen en opstaan
tot een uitgekristalliseerd eindresultaat.
Van der Stok werkt graag samen met fotografen, maar zijn hart ligt bij de
beeldende kunst. Zijn beweging is daarom - als het er op aan komt - meer
richting beeldende kunst dan de fotografie, ook al lijkt zijn professionele
profiel de andere kant op te wijzen. De meeste lens-based kunstenaars met wie
hij graag samenwerkt, denken niet op de eerste plaats vanuit een fotografisch
idioom en zijn in die zin eerder als kunstenaars dan als fotograaf te
kwalificeren. Van der Stok geeft toe: “In de documentaire sfeer is het soms wat
problematisch, maar hier gaat het vooral om de verhouding tussen aan de ene
kant de informatiewaarde van de fotografie en aan de andere kant over
auteurschap, visie en engagement die in wisselende verhoudingen de totale
inhoud vormen. In mijn geval blijk ik vaak voorkeur te hebben voor
fotoprojecten die sterk overhellen naar de ‘kunstkant’ - tussen de polen
journalistiek en kunst”.
Van der Stok heeft veel met Elspeth Diederix samengewerkt: ‘Things – as
they are’, ‘Super Natural’, ‘Doride/Ultramarine’. In 1999 kwam hij voor het
eerst in aanraking met haar werk. “Toen werkte ik net bij Solar en kon haar er
al snel toe bewegen ook incidenteel in opdracht te werken. In 2002 of 2003
verstrekte ik haar (namens vermogende verzamelaars) een opdracht voor ‘Super
Natural’ en toen was de basis al dik gelegd. Ik hou van haar werk, omdat het zo
voor zichzelf spreekt. Het is wat het is (en dat is natuurlijk een prettig
soort magische realiteit of surrealiteit), die het kijken naar het alledaagse
nog eens verscherpt. Zij is een van de weinige (foto)kunstenaars die van het
bijzondere naar het algemene weet te kijken, en niet andersom, zoals bij
vrijwel alle anderen.”
"Broedplaats" met 4 bijbehorende boekjes als inserts. |
Fragmenten uit: "Broedplaats" |
Fragmenten uit: "Upset Down" |
‘Questioning History’. Waar nodig, gaf Frank van der Stok zelf, tekst en uitleg. |
Zelf denkt Van der Stok vooral met plezier terug aan de tentoonstelling ‘Questioning
History’, in 2008-2009. Een onderdeel van 'The past in the present'. Dit was helemaal zijn ding, ondanks de (ruimtelijke en
budgettaire) beperkingen waar hij mee te kampen had in het Nederlands
Fotomuseum. Vooral de combinatie met het essayboek maakte het geheel perfect
rond. “Het kritisch beschouwende, reflectieve en ondervragende karakter van het
onderwerp, is iets waar ik me graag toe verhoud”.
Fragmenten uit: "Unfolded" |
Van der Stok zou graag nog veel kunstenaars aan zijn portfolio willen
toevoegen. In ieder geval worden het in de meeste gevallen beeldmakers die niet
snel tot de fotografie gerekend zullen worden. Dat sluit dus aan bij de
‘ontwikkeling’ die hij maakt. “Ik ben me aan het orienteren op het tot ontwikkeling brengen van 9 + 1 kunstenaarsboeken over drie jaar heen. In ieder geval staan Martine Stig en Daan Paans op stapel, te presenteren op 13 juni in Foam, met respectievelijk Cauchy Horizons en Letters from Utopia”.
"Als redacteur en producent optreden: Frank van der Stok" is in samenwerking met Frank van der Stok in juni 2013 tot stand gekomen.
"Als redacteur en producent optreden: Frank van der Stok" is in samenwerking met Frank van der Stok in juni 2013 tot stand gekomen.